X
تبلیغات
علی gta - موسیقی
بازی وادبیات وهنر
آموزش 5 خط حامل ، کلید سل ، نت گرد که بزرگترین نت موسیقی می باشد . امروز بچه ها با بلز و طرز در دست گرفتن مضراب ها آشنا شدند و به اونها آموزش های زیر داده شد .

c که به رنگ آبی می باشد و با دست چپ زده می شود . = دو

D  که به رنگ بنفش است و با دست راست زده می شود = ر

بلز و مضراب

شکوفه ها

شکوفه ها سر کلاس ارف

درس امروز " می = EE " بود که روی بلز به رنگ قرمز می باشد .

 مربی به بچه ها نت سفید و نیمی از شعر تاب تاب رو یاد داد .

C – D – EE – D

ر – می می – ر – دو  

 

 آموزش کامل آهنگ تاب تاب عباسی – خدا منو نندازی ، آموزش  نت دو گرد ، سیاه  و چنگ .

   =   C – D – EE – D  تاب تاب عباسی

CD – CD – EE – D    =   خدا منو نندازی

 

 

 آموزش نیمی از آهنگ  ساعت = دینگ دینگ دنگ دنگ دینگ دنگ دنگ . ادامه این آهنگ در جلسه ی بعدی آموزش داده میشه . پس منتظر باشید ..


 

 

ارف

متد آموزشی ارف تاکیدی بر این موضوع ندارد که کودک موسیقی کلاسیک و یا نوع خاصی از موسیقی را یاد بگیرد، هدف از کلاس های ارف معنا یافتن موسیقی برای کودک در جهت رشد خلاقیت و اعتماد به نفس او است. درخصوص دیدگاه کارل ارف (آهنگساز آلمانی) در آموزش موسیقی به کودک باید گفت : ارف معتقد است که کودک را باید با سرچشمه های فرهنگ بشری آشنا کرد و موسیقی را بخش مهمی از تعلیم و تربیت کودک می داند ؛ بنابراین در کارگاه موسیقی ارف  معلم و مربی نقش خیلی کم رنگی در آن دارد و درعین حال فضایی برای کودک فراهم می شود که بتواند با استناد به تجارب و کنش هایی که خاص دوران کودکی است موسیقی را درک کند که از این طریق توانایی های زیادی درعرصه های متفاوت پیش روی کودک باز می شود .  کارگاه ارف علاوه بر تعلیم و تربیت ، به رشد همه جانبه کودک کمک های شایسته ای می کند و این مسئله نوعی احساس امنیت را در او به وجود می آورد تا در سایه این احساس خودش را کشف کند، اهمیت این شیوه و تربیت موسیقی در کودک این است که کودک آن کاری که در کلاس انجام می دهد را بتواند به راحتی در خارج از کلاس و به شکل مستقل تکرار کند به این معنا که اگر در کلاس یک بازی ریتمیک انجام می دهد بتواند در لحظات دیگر زندگی اش هر زمان که خواست آن حرکات را تکرار کند در واقع با این متد ، موسیقی در او درونی و نهادینه می شود و آموخته های خود را به زندگی شخصی می آورد. در این کارگاه هم به فرد و هم به گروه اهمیت داده می شود و تمام تکنیک های به کارگرفته شده در این کارگاه از فرهنگ بشری نقاط مختلف دنیا نشات می گیرد درست مثل نوع نشستن روی زمین که از فرهنگ شرق مایه گرفته و یا انتخاب سازهای خاصی که متعلق به موسیقی آفریقا و یا اقوامی که در خاوردور زندگی می کنند درواقع یک ساز کاملا ابتدایی است که کودک به راحتی از آن استفاده می کند . یکی از مسائلی که برای ارف اهمیت داشت توجه به ریشه های فرهنگ موسیقی کودک بود و اگر نگاه دقیق به این صحبت ارف داشته باشیم باید تحقیق کنیم و ببینیم که سرچشمه های فرهنگی و موسیقایی در سرزمین ما چیست و براساس این شناخت موسیقی را به کودک آموزش و نهادینه کنیم . در پاسخ به این سؤال که آیا متد تدوین شده ای برای آموزش موسیقی به کودکان در ایران وجود دارد  می توان گفت : موسیقی یک زبان بین المللی است که هریک از ملیت ها زبان موسیقایی ویژه خودشان را دارند و ما هم زبان موسیقی خودمان را داریم پس باید گرامر زبان موسیقی سرزمین خودمان را به کودک آموزش دهیم ضمن اینکه نباید فراموش کرد که کودکی یعنی موزیکال و این دوران بدون موسیقی معنا ندارد چراکه کودک با تقلید از آهنگ و موسیقی زبان آموزی می کند .

 خوشبختانه زبان آموزش موسیقی به کودک در فرهنگ ملی وفولک ما وجود دارد به این معنا که ما ترانه های نوازش و یا متل هایی برای زبان آموزی داریم، بازیهای آوازی یا ترانه هایی برای اجتماعی شدن داریم ، ما بازی هایی داریم که اسم و صدای حیوانات را آموزش می دهد و یا بازی هایی داریم که مبحث طبقه بندی را مطرح می کند  مثل بازی “کلاغ پر” که یک بازی ریتمیک و آوازی است و دسته بندی می کند موجوداتی که پر می زنند با آنهایی که پرواز نمی کنند و یا حتی ترانه های مشاغل داریم .

 آموزش موسيقي به روش ارف چه‌ بازه‌ي سني را در برمي‌گيرد؟
آموزش در موسيقي به بخش كودكان و نوجوانان و بزرگسالان تقسيم مي‌شود كه مقطع سني 4 تا 12 ساله را بخش كودك و نوجوان محسوب مي‌كنندكه مناسب آموزش به اين شيوه است.
 خصوصيات روش ارف
روش آموزش موسيقي كودك براساس شيوه‌اي است كه آهنگسازي به نام «كارل ارف» ابداع كرده است. بنابراين روش كه مخصوص كودكان است و در عين حال مناسب‌ترين روش آموزش موسيقي براي كودكان و نوجوانان به شمار مي‌رود؛ كودكان با استفاده از سازهاي بسيار ساده و در عين حال با قابليت اجرايي بالا به راحتي  و خيلي زود به تكنيك‌هاي مورد نياز براي نوازندگي دست پيدا مي‌كنند. يك روش مناسب در شيوه كارل ارف بازيهاي ريتميك است. كودكان بدون هيچ‌گونه تجربه موسيقي و آشنايي با نت و ريتم با انواع ريتم آشنا شده و در آينده‌اي نزديك با دروس تئوري موسيقي ارتباط پيدا مي‌كنند. دسته‌بندي كودكان در مقاطع سني تأثيرات بسياري در روند مثبت آموزش دارد به طوري كه آنها با مقايسه و رقابت به هماهنگي و مهارت قابل توجهي مي‌رسند. هم چنين با توجه به رده سني آن‌ها انتخاب شيوه بيان و علايم مخصوص براي آموزش مباني موسيقي به آن‌ها حائز اهميت است. هنرجويان با استعداد پس از طي اين دوره مي‌توانند در گام نخست وارد هنرستان موسيقي شده و سپس موسيقي را به عنوان رشته دانشگاهي خود بر گزيدند و اين نشان دهنده مسئوليت بسيار مهم يك معلم موسيقي كودك در اتخاذ شيوه مناسب براي جذب هنرجو است. 

 نقش موسيقي درماني در بهبود ساختارهاي رفتاري كودكان چگونه است؟
درباره كودكاني كه داراي مشكلاتي چون گوشه‌گيري، پرخاشگري و عدم تمركز و يا بيش‌فعالي باشند از طرف روانشنا س توصيه مي‌شود كه در كلاس‌هاي گروهي موسيقي شركت كنند كه در اين صورت ابتدا خشونت‌هاي رفتاري آنها مرتفع شده و پس از آن تحت آموزش موسيقي قرار مي‌گيرند.
به طور مثال در كلاس‌هاي گروهي ابتدا از كودك مي‌خواهند با ضربه زدن به ساز سه گوش، گروه موسيقي را همراهي كند كه اين وظيفه در عين حال كه كوتاه و ساده است داراي اهميت فراوان در هماهنگي گروه است، بنابراين كافي است كه يك بار به بهانه‌اي غيرتشبيهي او را كنار بگذاريم كه در اين زمان اهميت كار اين كودك، هم براي گروه اجرايي و هم براي خودش سبب اعتماد به نفس او مي‌شود. با اين توضيح مشخص مي‌شود كه رفع مشكلات رفتاري كودكان با اهميت‌تر از آموزش تكنيك‌هاي موسيقي است.

انتخاب موسیقی مناسب برای کودکان

دنیای کودکان پر از صدا و موسیقی است و در همه جای جهان کودکان دارای این قابلیت هستند که نسبت به موسیقی واکنش نشان دهند. آنها علاقه فراوانی به جستجو در امکانات صوتی هرچیز دارند و از ایجاد صدا از اشیا لذت میبرند و اگر این صدا دارای ریتم باشد، میتواند کاملا آنها را مجذوب کرده و انگیزه موسیقایی آنان را تقویت کند.
کودکان از لحظه تولد و حتی قبل از آن با اصوات موجود در محیط اطراف خود خو میگیرند و بنابر میزان توانایی خود در تولید و جستجو در آواها و اصوات مختلف، با این پدیده ارتباط برقرار میکنند. از آنجایی که واکنش نشان دادن به صدا پیشرفته ترین توانایی در نوزادان است، کودک از همان ابتدای تولد باید از نظر موسیقی تغذیه شود.
خواندن ترانه های ریتمیک ملایم، حس آرامش و امنیت را در نوزاد حساس تقویت میکند. قرنهاست که لالایی های آهنگسازان بزرگ و ملودیهای جذاب خودانگیخته که به آهستگی زمزمه می شود، کودکان را به خوابی آرام فروبرده است. در چنین حالتی، کیفیت صدای خواننده اهمیتی ندارد بلکه مهم ارتباطی است که از این طریق با کودک برقرار میشود.
کودکان در حدود سه سالگی علاقه ای واقعی به هر نوع فعالیت موسیقی نشان میدهند و این زمان بسیار مناسبی برای والدین و مربیان است تا در شناخت و درک ساختار موسیقی به کودک کمک کنند. هنگامی که موسیقی به شیوه ای آگاهانه و متناسب با درجه ادراک کودک به وی ارایه شود، بدون شک به شناخت و آگاهی او منجر خواهد شد.
در این سن، کودکان تقریبا در تمام زمان بیداری خود در حال جنب و جوش و فعالیت هستند از راه رفتن و دویدن گرفته تا بالا و پایین پریدن، سر خوردن، جهیدن، تاب خوردن و دست زدن. در بسیاری از موارد این حرکات میتوانند در سمت نمایشی کردن ترانه ها، داستانهای کوچک و ساده و قطعات کوچک موزیکال به کار روند. بازیهایی که همراه با موسیقی اجرا میشوند برای داشتن اوقاتی خوش که همراه موسیقی، فعالیت و سرخوشی است برای کودک و بزرگسال به یک اندازه مفید و نشاط آور است.
میتوان گفت که کودکان در سنین 4 و 5 سالگی، در زمینه به وجود آوردن موسیقی بسیار مصر و علاقمند هستند. آنها از هر گروه سنی دیگری به خلق موسیقی میپردازند، با دقت تمام در گوشه و کنار آن به کشف و جستجو میپردازند و موسیقی محرکی اساسی برای فعالیتهای آنان به شمار میرود. هنگامی که کودکان 4 و 5 ساله اند، برای تجربیات برنامه ریزی شده آمادگی بیشتری دارند و توجه کنید که باید تعادل در این برنامه ریزی رعایت شده باشد. به این ترتیب که زمانی برای شنیدن و شناخت ارزش موسیقی، خواندن، نواختن ساز و ایجاد صدا، ساختن شعر و موسیقی و خلاصه انواع فعالیتهایی که در این صحنه گسترده قابل اجرا هستند، اختصاص داده شود.
شنیدن موسیقی کاریست که میتواند در تمام مراحل فعالیتهای روزانه انجام شود. در واقع عادت به شنیدن موسیقی، پایه و اساس تمام تجربیات موسیقی است. البته در این سن، کودک به مرحله ای رسیده است که میتواند مدت کوتاهی بنشیند و با دقت به یک اجرای کوتاه یا یک قطعه کوچک موسیقی ضبط شده گوش فرا دهد. قطعات داستانی مانند "پیتر و گرگ" اثر سرگئی پروکوفیف
Sergei Prokofiev میتواند در چنین اوقاتی استفاده شود. این داستان به خصوص برای آشنایی با بعضی از سازهای ارکستر مناسب است.
یک فعالیت جذاب دیگر برای این کودکان، شنیدن یک قطعه موسیقی و ساختن داستانی برای آن است. همچنین داستانهایی که با موسیقی پرورانده شده باشند و دارای ریتم و ملودی باشند (در داستانهای زیبای فارسی، از گفتگوهای ریتمیک بسیار استفاده شده است و لزوما نباید به دنبال نمونه خارجی آن بود. از جمله کدوی قلقله زن، کک به تنور، عروسک ناز قندی، نمکی و...) چنین بازیهایی میتواند علاقه کودک به موسیقی را بسیار افزایش دهد. خواندن ترانه شور و شوق فراوانی برای کودکان به همراه دارد. اکثر کودکان عاشق آواز خواندن و شنیدن آوازی که برای آنها خوانده شود، هستند. صدای کوچک این موسیقیدانان 4 و 5 ساله شاید برای تعقیب بالا و پایینهای موسیقی یک ترانه چندان قوی نباشد، والدین و مربیان باید توجه کنند که نباید بیش از حد توان کودک از او توقع کاری بی نقص و خواندن بدون ایراد داشته باشند. توجه کنید که در این سن ترانه هایی برای خواندن کودک مناسبند که بین نتهای "دو" وسط تا "لا" بعد از آن باشند. برای تشویق کودک به خواندن، باید از ترانه هایی استفاده کنیم که خواندن آن برایش ساده باشد، تعداد اوج و فرودهای آن اندک باشد و برای نواختن آن به تمام کلیدهای پیانو نیاز نباشد. ترانه هایی که از کلمات تکراری، عبارات موزون و الگوهای ریتمیک تکرار شونده برخوردار باشند بسیار مناسبند. از طرفی این اشعار برای پروش قدرت بیان و توسعه گنجینه لغت کودک نیز بسیار مناسب هستند.
اشعار مهدکودکی و ترانه هایی که از طریق شرکت دادن کودک در نوعی بازی و فعالیت مانند دست زدن، پای کوبی و ضرب گرفتن روی میز، شناخت موسیقی وی را تقویت میکنند نیز انتخابهای مناسبی هستند. هنگامی که کلمات شعر در ذهن کودک باقی ماند، میتوان برای افزودن به جذابیت آن و شمردن ضرب از یک ساز ساده کوبه ای استفاده کرد که در این میان میتوان به طبل، دایره زنگی، تکه های چوب و سنج اشاره نمود.
بازیهایی که در طی آن انگشتان، دستها و اعضای دیگر بدن حرکت میکنند موجب آگاهی از تواناییهای جنبشی و همچنین هماهنگ سازی عضلات میشوند. آهنگها و حرکات ساده و ریتمیک متغیر کودک را با لایه های زیرین ریتم در موسیقی و همچنین با تاکیدها و کشیدگیهای صوتی آشنا میکنند. توجه کنید که هر قصه ای، حتی داستان ساکت و ساکن "موطلایی و سه خرس" هم میتواند با افزودن صدا، ریتم قدمهای خرسها وبه شعر تبدیل کردن گفتگوها به موضوعی برای ترانه خوانی و موسیقی تبدیل شود.
آنچه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، انتخاب موسیقی مناسب با سن کودک است. ترانه هایی انتخاب کنید که موضوع آن و کلمات اشعارش برای کودک جذاب باشد. کودکان کم سن به خصوص با ترانه های همراه با حرکت (مانند قطار بازی)، بازیهایی که با شعر خوانی انجام میشود (عمو زنجیر باف، گرگم و گله میبرم) ، ترانه هایی از برنامه های محبوبشان و اشعاری که دربر دارنده موضوعات زیر باشد لذت میبرند:
نام خودشان
کلمات بی معنی، خنده دار و موزون
خانواده و دوستانشان
احساسات
طبیعت و فصلها
تعطیلات
فعالیتهای مدرسه
بدن انسان
حیوانات
فراموش نکنید که هرچند ترانه های کوتاه برای کودکان جذاب تر است، اما اشعار پرسش و پاسخ یا داستانهای موزون طولانی تر هم برایشان جذاب است. سوال و جواب در ترانه خوانی، جنبه منطقی ذهن کودک را نیز تقویت میکند.
یک عنصر کلیدی دیگر که هنگام انتخاب موسیقی برای کودکان ، توجه داشتن به تناسب میان کلمات و ملودی ترانه است. معنی کلمات باید در سبک موسیقی منعکس شده باشد. جمله بندی اشعار و ملودی نیز باید همزمان و منطبق بر یکدیگر باشد. در واقع کلمات و ملودی باید مانند آستر و رویه، یکدیگر را کامل کنند.
به یاد داشته باشید که یکی از اساسی ترین اهداف موسیقی، غنی کردن زندگی کودک از طریق تجربیات موسیقایی او و کمک به پرورش حس زیبایی شناسی اوست. وجود یک برنامه متعادل در کنار سایر فعالیتهای زندگی کودک میتواند بسیار رضایت بخش باشد و پرداختن به موسیقی نباید به شکل یک وظیفه اجباری و زجر آور به او تحمیل شود.
+ نوشته شده در  یکشنبه پنجم اردیبهشت 1389ساعت 0:59  توسط علی ناطقی |